De ce disciplinare pozitivă?

De ce disciplinare pozitivă?

Cuvântul „disciplină” este înrudit cu cuvântul „discipol” şi înseamnă „a învăţa”. Disciplinarea eficientă are ca obiectiv principal achiziţia unor comportamente sănătoase.

 Încă de mic copilul învață ce trebuie să facă pentru a obține ceea ce își dorește, „dacă plâng, mama vine și mă ia în brațe”. Fiecare comportament al copilului are un scop, pentru care se manifesta în momentul respectiv. Putem defini comportamentul ca fiind „tot ceea ce facem”, această definire incluzând atât comportamentele pozitive cât și pe cele negative sau neutre. Însă, înainte de a aprecia un comportament al copilului tău ca fiind pozitiv sau negativ este important să știi care sunt nevoile care stau la baza acestui comportament.

Prin disciplină, copilul învață ce înseamnă un comportament potrivit. Trebuie sa ții cont de capacitatea lui de înțelegere și să-ți adaptezi modul de disciplinare în funcție de aceasta. Este important să-i explici lucrurile într-un mod adecvat nivelului lui de dezvoltare intelectuală. Prin comportament copilul exprimă sentimente, motiv pentru care este important să înțelegi sentimentele aflate la baza comportamentului. Poți ajuta la rezolvarea problemelor apărute datorită unui comportament neadecvat, dacă cunoști sentimentele sau motivele care l-au generat.

Disciplinarea pozitivă are ca bază pornirile empatice naturale ale copilului. Disciplina pozitivă nu are legătură cu asprimea, se referă la modalităţile de stabilire a limitelor într-un mod ferm, dar plin de dragoste. Această disciplinare se face cu empatie, răbdare, dragoste, respect, toate acestea având rolul de-al ajuta pe copil să-și câștige autocontrolul asupra propriei persoane.

Cîmpian Ana Doina – profesor consilier