Cum recunoști gândurile negative ale copilului și cum le faci față?

Copiii trebuie să învețe să gândească cu mintea lor, de-ajuns că tot mai mulți copii au tot mai puține responsabilități minime, obișnuite pentru nivelul lor de dezvoltare, din grija părinților de a le lua de pe umeri. Gândind cu mintea lor, atunci vor reuși să învețe mult mai eficient, pentru că răspunsurile le vor descoperi ei înșiși. Întocmai cum proceda filosoful grec Socrate cu elevii lui, putem proceda și ca părinți cu propriii noștri copii. Socrate era celebru pentru că își educa elevii nu cu ajutorul metodelor didactice, ci punându-le întrebări subtile și alegându-ți cu atenție cuvintele.

În timp, această abordare preluată de la celebrul filosof, s-a dovedit a fi una dintre cele mai eficiente strategii de a schimba mentalități și convingeri.

Aplicarea acestei metode în comunicarea cu copiii este de un real folos, întrucât ca părinte, te ajută să înțelegi cum văd copiii lucrurile din punctul lor de vedere, ceea ce este esențial nu doar în comunicarea cu ei, ci și pentru ajutorul pe care li-l oferi. Alege cu grijă întrebările, în așa fel încât, în mod subtil, să-ți ghidezi copilul spre răspunsul sau soluția adecvate.  Este de preferat evitarea întrebărilor care încep cu DE CE? și se pot folosi altfel de formulări, în genul:

- Ce este mai important în legătură cu….?

- Ce crezi că poți face?

- Care sunt opțiunile de care dispui?

- Cât de convins ești că…?

- Ce dovezi ai legat de….?

Aplicând această strategie a dialogului socratic, putem ajunge să recunoaștem și să descoperim gândirea negativistă a copilului și dacă aceasta devine o regulă, să luăm măsurile pentru a îndrepta situația.

Un caz prezentat de Timothy Sharp arată că Annie, o fetiță de vârstă școlară, venea mereu acasă cu tot soiul de plângeri, ”Vai de mine” era la ordinea zilei, nimic nu era bine, prietenii se purtau urât, învățătoarea se lua de ea, nu era primită în echipa de baschet etc. Într-o bună zi, părinții au decis că trebuie să facă ceva, și după ce s-au asigurat că la școală este totul în regulă, că Annie are câteva prietene foarte bune și rezultate școlare deosebite, ca urmare a unei discuții purtate cu învățătoarea, au decis să aplice o strategie pentru a schimba gândirea negativă a copilului lor.

Astfel, de fiecare dată când copilul începea să se jeluiască în legătură cu școala, îi cereau să scrie trei lucruri bune care i s-au întâmplat în ziua respectivă. A fost un exercițiu simplu, dar care pe parcurs a adus schimbarea. În numai câteva săptămâni, Annie le vorbea părinților din proprie inițiativă despre aspectele pozitive din timpul zilei, iar atunci când se întâmpla ceva neplăcut făcea doar o mențiune simplă și trecea mai departe.

Astfel, dacă suntem atenți să comunicăm în permanență eficient cu copiii, dacă acționăm cu tact, calm și blândețe, rezultatele vor apărea pentru că și copilul va deveni mai deschis, mai comunicativ, mai aproape de sufletul părintelui.

Fiți calmi și înțelepți!